czwartek, 12 lipca 2012

Końcówka załadunku

     Jednym z zadań przysparzającym studentom wielu problemów jest rozwiązanie końcówki załadunku. Po głębszym zastanowieniu się nad istotą zadania można spokojnie stwierdzić, że jest ono jednym z prostszych. Oczywiście o ile wiemy od czego zacząć i czego tak naprawdę szukamy. Zadanie tego typu, czy to ze względów akademickich (zaliczenie przedmiotu), czy ze względów zawodowych (praca na statku), rozwiązujemy w taki sam sposób.


     Ładując statek często dochodzimy do momentu, w którym mamy już osiągnięte parametry przegłębienia a jeszcze nie osiągnęliśmy żądanego zanurzenia. Wspominając na marginesie taka sytuacja oczywiście ma miejsce tylko wtedy gdy ładujemy statek do linii ładunkowej (DOWN - ciężkie ładunki), a nie na maksymalną objętość ładowni (FULL - lekkie ładunki). W tej sytuacji musimy rozłożyć "końcówkę" ładunku w taki sposób aby nie zmienić przegłębienia. Najprostszym sposobem, ale niestety rzadko możliwym do wykorzystania, jest załadowanie pozostałego ładunku w miejsce środka wodnicy. Drugim sposobem, dużo częściej stosowanym, jest takie załadowanie ładunku aby momenty przegłębiające na dziób i rufę zostały zrównoważone.


   
    Punktem wyjścia będzie dla nas klasyczny wzór na zmianę przegłębienia statku ze względu na przyjęcie masy na burtę statku:



    Z tego miejsca zauważamy, że interesować nas będzie tylko licznik (czyli de facto moment przegłębiający) powyższego równania. Zrównoważenie momentów przegłębiających sprowadza się zatem tylko poniższego równania:



Zauważmy że:


Otrzymamy wtedy:

W ostatecznym rozrachunku można zauważyć, że o ilości rozłożonych ciężarów decyduje ich odległość od środka wodnicy. Całość można także zapisać za pomocą proporcji. Otrzymamy wtedy ogólne wzory na procentowe rozłożenie masy w obrębie statku:



Należy jednak pamiętać, że aby skutecznie równoważyć momenty przegłębiające, miejsca ładowania muszą się znajdować po przeciwnych stronach wzdłużnego położenia środka wodnicy (LCF), oraz że wzdłużne położenie środka wodnicy zmienia się wraz z zanurzeniem statku.


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz